Beter Slapen Beter Presteren

Waarom een goede slaapkwaliteit u beter laat presteren

We kennen de volgende uitspraken maar al te goed: eet gezond, beweeg voldoende, zorg voor voldoende slaap. Ze zijn dan ook de beste investering die u kunt doen voor uw toekomst, zowel mentaal als fysiek. De focus ligt alleen vaker op beweging en gezond eten, terwijl een goede slaapkwaliteit ook grote impact kan hebben op uw prestaties.

Mentale voordelen van slaap
Rust speelt een belangrijke rol bij cognitieve functies, zoals het verwerken en bewaren van herinneringen en nieuwe informatie. Wanneer de hersenen nieuwe informatie ontvangen, consolideert het deze door de neurale verbindingen te versterken. Deze versterkte verbindingen in de hersenen helpen de hersenen ook om informatie op te roepen.

Studies tonen aan dat slaapgebrek een diepgaande invloed heeft op alertheid, cognitie, gemoedstoestand, immuunfunctie en autonome activiteiten.

Mensen die voldoende slapen zijn op het werk productiever. Ze maken minder fouten, hebben minder kans op een arbeidsongeval en maken betere beslissingen. Bij mensen met een laag slaapniveau daarentegen (17-19 uur zonder slaap), ontdekten onderzoekers dat zij bij sommige tests 50% langzamer presteerden [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1739867].

Effecten op de lange termijn
Bij een gebrek aan slaap wordt zowel het leervermogen als het geheugen aangetast. Informatie wordt slechter gecoördineerd. Dit heeft ook invloed op ons vermogen om een ​​gezond oordeel te vellen en situaties correct in te schatten. Langdurig slaapgebrek is dan ook iets om serieus te nemen, aangezien het ook het langetermijngeheugen kan aantasten, hallucinaties kan veroorzaken en zelfs kan bijdragen aan een psychose. Op het gebied van fysieke welzijn hebben verschillende onderzoeken verbanden gevonden tussen onvoldoende slaap en gezondheidsproblemen zoals hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, hartaanvallen, diabetes en obesitas.

Vicieuze cirkel
Op tijd naar bed gaan staat niet gelijk aan een goede slaapkwaliteit. Wanneer het werk mee naar huis wordt genomen en u in bed door blijft piekeren, zal dit effect hebben op uw nachtrust. Denk- en kantoorwerk kan een flinke impact hebben op uw slaap. Moeilijk in slaap vallen of midden in de nacht wakker worden en niet meer verder kunnen slapen kunnen erg frustreren. Hoewel werkschema’s en stress de slaap kunnen beïnvloeden, is het tegenovergestelde ook waar. Gefocust blijven terwijl u zich moe en minder creatief voelt is lastig met slaapgebrek. Vervolgens slaap opofferen en meer werken om de verloren productiviteit in te halen, kan een uitputtende cyclus worden. Gelukkig kan deze cyclus ook doorbroken worden.

Breng uw slaapprobleem in kaart
Slaapt u slecht? Door drukke schema’s, een vol sociaal leven of andere prioriteiten kan het dat slaap over wordt geslagen of de kwaliteit wordt verlaagd – meer dan u misschien zou willen. Het geven van een hogere prioriteit aan een goede nachtrust is daarom belangrijk, maar niet altijd even eenvoudig. Het inschakelen van een slaapexpert kan een uitkomst bieden. En misschien valt uw slaapprobleem wel mee. Halloslaap.nl helpt u hierachter te komen. Op de website kunt u een gratis en wetenschappelijk onderbouwde zelfscan doen, om uw (mogelijke) slaapprobleem in kaart te brengen.

Halloslaap Masterclass
Halloslaap verzorgt ook praktische online masterclasses met persoonlijk begeleiding. Binnen deze masterclass leert u op een gezonde manier en zonder medicatie uw slaapkwaliteit te verbeteren. Want slapen kunt u leren.

Beter slapen is beter presteren

Balieplus-leden ontvang 25% korting op de kosten van de Mastercass.

DOE DE SLAAPSCAN
Meer over Slaap masterclass